Η απόφαση

‘’...Bλέποντες τόν εαυτόν μας, τό στράτευμα καί τούς πολίτας, εν γένει μικρούς καί μεγάλους παρ ελπίδα εστερημένους από όλα τά κατεπείγοντα αναγκαία τής ζωής πρό 40 ημέρας καί ότι επληρώσαμεν τά χρέη μας ως πιστοί στρατιώται τής πατρίδος εις στενήν πολιορκίαν ταύτην καί ότι, εάν μίαν ημέραν υπομείνωμεν περισσότερον, θέλομεν αποθάνει όρθιοι εις τούς δρόμους όλοι.. Θεωρούντες εκ τού άλλου ότι μάς εξέλιπεν κάθε ελπίς βοηθείας καί προμηθείας τόσον από τήν θάλασσαν καθώς καί από τήν ξηράν, ώστε νά δυνηθώμεν νά βαστάξωμεν, ενώ ευρισκόμεθα νικηταί τού εχθρού, αποφασίσαμεν ομοφώνως: H έξοδος μας νά γίνη βράδυ εις τάς δύο ώρας τής νυκτός 10 Aπριλίου, ημέρα Σάββατον καί ξημερώνοντας τών Bαϊων, κατά τό εξής σχέδιον, ή ελθη ή δέν έλθη βοήθεια...

Eν Mισολογγίω 10 Aπριλίου 1826.‘’

Παρασκευή 3 Φεβρουαρίου 2012

ΣΤΟ ΠΑΝΗΓΥΡΙ Τ’ ΑΗ ΣΥΜΙΟΥ ΤΟ ΕΤΟΣ 1859



“Αρχαία συνήθεια επεκράτησε να τελήται κατ’ έτος την Δευτέρα της Πεντηκοστής πανήγυρις εις την Μονήν του Αγίου Συμεώνος , εις ην αφ’ εσπέρα μεταβαίνουσιν οι πανηγυρίζοντες , ως και την πρωίαν.
Επίσης δε αρχαία συνήθεια καθιέρωσε την αρχήν του να μεταβαίνωσιν οι πλείστοι ένοπλοι και μέγιστη προσπάθεια να καταβάλληται εκ μέρους των νέων, τις να φέρη την λαμπρότεραν πανοπλίαν. Εκεί δε μεταβαίνοντες καταλαμβάνουσι τα διάφορα εν κοιλάδι δένδρα, υπό την σκιάν των οποίων ετοιμάζουσι και τας εκ φύλλων στρωμνάς. Εγειρόμενοι δε λίαν πρωί παρευρίσκονται μετά θρησκευτικής κατανύξεως εις την θείαν λειτουργίαν, μετά το πέρας της οποίας τίθενται εις τας ετοιμασθείσας πυράς οι κριοί και ετοιμάζεται το γεύμα, όπερ διαρκεί μέχρι της 4ης μ.μ. και εις ο ευθυμουσι πάντες εν μεγίστη τάξη και ησυχία , κατόπιν δε εις τι ωρισμένον μέρος τίθεται εις απόστασιν 200 βημάτων πλάτη κριού και άρχεται η σκοποβολή , εις ην φιλοτιμείται τις να ευστοχήση και προσελκύση τας επευφημίας των συμπανηγυριζόντων .
Μετά το πέρας της σκοποβολής οι πανηγυρισταί τελούσι διαφόρους αγώνας εις το πήδημα , τον δίσκον κλπ. , κατά δε την 5ην μ.μ. ώραν αναχωρούσι, προπορευομένων των ιππέων και ακολουθούντων κατά φάλαγγα των οπλιτών , ων προπορεύται ο ιερεύς και η σημαία , ην την περιστοιχουσι πάντες.
Ούτω λοιπόν πορευόμενοι θεωνται από μακρόθεν εισερχόμενοι εις την ευθείαν προς την πόλιν διηκούσαν του Αγίου Αθανασίου οδόν και φθάνοντες εις τα ερείπια του Ναού , όπου άσημος κείται ο Στρατηγός των Αιτωλών Μακρής, περιστοιχούσι τον τάφο αυτού και αθρόως κενουσι τα όπλα των, εκείθε δεν αναμιμνησκόμενοι την ηρωικήν Έξοδο των πατέρων των πυκνουσι την φάλαγγα και αρχίζουσι τον πυροβολισμόν αφ’ όλα αυτής τα μέρη , ως έπραξαν και οι πατέρες των, εξερχόμενοι της πολιορκίας και προσβληθέντες υπό του ιππικού των Μαμελούκων. Τούτο διαρκεί μόλις πέντε λεπτά της ώρα.
Είναι τω οντι θέαμα ενθουσιων και δειλοτέραν καρδίαν, βλέπουσαν τους υιούς της Ρούμελης φέροντας την ηρωικήν της φουστανέλλας στολήν και την διαλαμπουσαν αργυρά πανοπλίαν και εκμιμουμένους σκηνής της γραφικής εξόδου. Πλησιάζοντες δε το φρούριον φέρουσιν επ΄ ώμων τα όπλα και ουτως εισερχόμενοι διαλύονται.
Την δε πρωίαν της ακολούθου ημέρας , ήτοι της εν Κλεισόβη τελούμενης πανηγύρεως εν τω Ναώ της Αγίας Τριάδος, στόλος από πλοιάρια εκεί κάτω αναφαίνεται , εστολισμένος από τας Ελληνικάς σημαίας, και το νησίδιον της Κλεισόβης, εν ω άλλοτε ηκούοντο τα πυρσοκροτήματα των τηλεβόλων και μολυβδοβόλων και αι φωναί και οι αλαλαγμοί των ηρωομάχων πολεμιστών. Τώρα μόνον ακούονται οι κρότοι των τυμπάνων , οι ήχοι των ζουρνάδων και αι φωναί των πανηγυριστών.’’

(Εφημερίδα Ελληνικά Χρονικά Μεσολόγγιον 6 Ιουνίου 1859) Στο πανηγύρι τ’ Αη Συμιού με το νταούλι & με το ζουρνά ΑΡΙΣΤΕΙΔΗ Ξ. ΚΑΒΑΓΙΑ

‘’ Οι δε Μεσολογγίται εις όλον το διάστημα της πολιορκίας έδωκαν άπειρα δείγματα της καρτερίας και γενναιοψυχίας των , διότι ήταν εκ των πρώτων, όπου να ριψοκινδυνεύουν , οι πρώτοι εις τας μάχας και όπου ηρίστευον ελάμβαναν μόνοι σχεδόν και πάντοντε μέρος εις τας εξόδους , αφήνοντες κατά ταύτας τους πλειότερους νεκρούς και επέστρεφαν με τους περισσότερους τραυματίας. Εφύλαττον δε πάντοτε τας πλέον επικινδύνους θέσεις και ως πυροβολισταί εις τα κανονοστάσια και με τα τουφέκια εστέκοντο εις τας επάλξεις ’’ ΣΤΡΑΤΗΓΟΣ ΣΠΥΡΟΜΗΛΙΟΣ

'' Ζαρκαδοπαφίλια έλεγε τους Βαλτινούς γιατί φορούσανε πολλά και πλούσια αργυροχρυσωμένα στολίδια (χα’ι’μαλία , τσαπράζια , γατζούδια και τοκάδες) στα στήθια , στα ποδάρια , στο σελάχι κι’ απάνου στ’ άρματα μοιάζοντας με τα ζαρκάδια που τα ημέρωναν οι παλιοί Αρματωλοί και τα σέρνανε μαρτίνια στολισμένα με πολλά παφίλια '' - ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΡΑ’Ι’ΣΚΑΚΗΣ

«Μεγάθυμοι» και «Μενεχάρμαι» - ΌΜΗΡΟΣ